THE CURE - Songs Of A Lost World
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Na druhdy podmračených metalových tvářích se náhle rozjasňuje. Děti posledního soudu nacházejí klíčící výhonky radosti v prosvětlených zahradách jara. V jejich duši sice rezonují ozvy byvšího smutku, avšak jsou už jaksi zmoudřelé a dospělejší. A přesvědčivější. Tak to chodí, tvůrčí zrání je krásná věc, obzvlášť, zraje-li se do téhle plnokrevné a lahodné podoby, jakou zachycuje kotouček „Timelessness“ skupiny MEMORIA.
Kořeny tohoto dnes sedmitičlenného seskupení sahají do roku 1998 ke kapele MYSTERY, z níž MEMORIA povstala. Kapela má za sebou album „Children Of The Doom“ ještě v dresu Leviathan Records a v kapse přestup do prestižního Redblack týmu a velmi slušný debut v jeho barvách. Jak už to tak chodí, červenočerní sází na kvalitní hráče a nejinak je tomu v případě MEMORIE, která navíc logicky zapadá do evolučního procesu, kterým prochází moravská post-doomová scéna. Nutno však zdůraznit, že “Timelessness“ rozhodně není deskou, která by vývoj posouvala dál, zato však těží ze všech jeho vyzkoušených možností... Zdá se vám to hodné opovržení? Ale to biblické rčení o vrhu kamenem znáte, že...
Už sám název kapely zkušeným etymologům napoví, kam s ní. Redakční kolega Manatar, expert na líbivou severskou chandru, by vám dozajista vysvětlil, co značí koncovka -ia v názvu. Baže, prvky gothic/doomové severské školy se tvorbě moravských kvítků skutečně nacházejí, byť nejsou zrovna do uší bijící. Určité styčné plochy s novou větví severských kapel jako TRISTANIA nalézám zejména ve využití klávesových rejstříků, které se vzpouzejí jednoduchému slovnímu popisu. Velice často jsou to právě klávesy, které jsou v kompozici nosníkem melodie, na nějž se posléze nabalují vokální linky a další nástroje. Moderní „těkavý a syntetický“ vzorek klapkostroje dominuje například v hodně svižné a svěží „Frost Explosion“, ale s velmi jednoduchým a účelným klávesovým motivem se potkáte třeba ve „Vanity Fair“. Po kytarové stránce je „Timelessness“ bližší spíše veleúspěšným americkým „objevitelům“ dávno objeveného – EVANESCENCE. Spíše než na složitý riff narazíte na ostrý, nu-metalově úderný a jednoduchý riff, který ale v kombinaci s dobře napsanými a ještě lépe nazpívanými vokálními linkami, tvoří kontury rukopisu MEMORIE, rukopisu, který je skvěle čitelný, má tah na branku a vzdušnou písničkovou atmosféru. Výkon zpěvačky Andrey Baslové je jednoznačnou ozdobou, její hlas je řekněme typicky „moravsky rockový“, něžný, kde je něhy zapotřebí, rozjitřený a silou překypující, kde je zapotřebí energie...
Co odlišuje toto moravské seskupení od sterilní goticko-rockové školy? Jednoznačně genetický kód moravského doomu, který je vepsán zejména do partů violy, ale i do jednotlivých melodických motivů (zejména v „Life Springing Wild“ nelze nepostřehnout silný vliv SILENT STREAM OF GODLESS ELEGY a moravského doomu). Následkem toho není MEMORIA jakousi mezinárodní (rozuměj: indiferentní) gotickou záležitostí, ale seskupením, které má jasnou tvář, výborný zvuk a produkci, která k desce padne. Pokud se propříště dokáže ještě víc oprostit od jasně slyšitelných vlivů jiných kapel a naplno vykročit cestou silné rockové písně se svojskou pečetí („Dragonflies Tales“, „Frost Explosion“, „Vanity Fair“), případně si ještě více pohrát se strunným doprovodem (a „Another Chance“ s violovým motivem, který jakoby pocházel ze starých Herzových pohádek, je toho příslibem), nebude další deska patřit pouze do kvalitního pelotonu moravské rockové školy, ale zařadí se na jeho čelo. Pro tentokrát – dobrá deska, hodná vaší pozornosti.
Pokud se MEMORIA propříště dokáže ještě víc oprostit od jasně slyšitelných vlivů jiných kapel a naplno vykročit cestou silné rockové písně se svojskou pečetí, případně si ještě více pohrát se strunným doprovodem, nebude další deska patřit pouze do kvalitního pelotonu moravské rockové školy, ale zařadí se na jeho čelo. Pro tentokrát – dobrá deska, hodná vaší pozornosti.
7,5 / 10
Andrea Baslová
- vokály
Zdeněk Pastorek
- kytara
Iva Dokoupilová
- viola
Rosťa Skácel
- kytara
Petr Duba
- klávesy, tamburína
Filip Chudý
- basa
Pavel "Vajco" Fojtík
- bicí
1. Dragonflies Tales
2. Frost Explosion
3. Sorrowling´s Cry
4. Misery´s End
5. Vanity Fair
6. Another Chance?
7. Tender Caress
8. Grievelessly Yours
9. Eternal Flight
10. Life Springing Wild
Vydáno: 2003
Vydavatel: Redblack
Stopáž: 45:40
Produkce: Miloš
Studio: Hacienda, Žirovnice (ČR)
MEMORIA sází na upřímnou a přímočarou, místy až rockovou, písničkovost zabalenou do moderně znějícího hávu se sem tam probleskujícími vzpomínkami na kdysi „zadoomané“ časy a posmutnělost a hutnost gotického roku. Tomu je také podřízena struktura jednotlivých skladeb, které sice neoplývají složitostí a instrumentálními eskapádami a v zásadě nepřináší nic nového, ale dokáží vás upoutat, čímž beze zbytku plní výše jmenované. Zcela jistě upoutá i nově zpěvačka Andrea, jejíž zajímavý a poněkud expresivní projev dává hudbě velmi snadno rozeznatelný punc. Konečně se na české scéně objevila další talentovaná zpěvačka, která se mezi již zavedenými jmény zcela jistě neztratí a dovolím si tvrdit, že o ní v budoucnosti nejen v souvislosti s domovskou kapelou ještě uslyšíme. Navíc, Andrea se nebojí se svým sytým hlasem pracovat a všelijak měnit polohy a originalitou a kvalitou svého projevu s přehledem vévodí celému albu. To samozřejmě konečnému výsledku jen a jen prospívá. Přestože nahrávka jako celek vypadá velmi precizně, má album určité rezervy. Některé skladbynebo jejich části působí poněkud monotónním dojmem bez výraznějšího hudebního motivu, případně zajímavého kontrastu, který by skladbu oživil a vás „nakopl“. Nicméně pravý opak tohoto tvrzení pak dokazují vedle jiných zejména první a poslední skladba, které ukazují jak moc chytlavé a dovedně proaranžované písničky s výborným vokálním projevem a zajímavými melodickými nápady dokáží hudebníci vymyslet. Zdá se, že stávající album je pro kapelu nový a podle mého názoru slibný začátek. Každopádně příjemně znějící a poslouchající se hudba. Už teď jsem docela zvědavý, čím nás překvapí příště.
Kdo pamatuje Childern Of the Doom a bude očekávat něco podobného bude hodně překvapen. Memoria nepřichází s evolučním posunem ve svých řadách, skok který učinila bych nazval revolucí. Celé album se pohybuje někde napůl cesty mezi Evanescence a The Gathering, po „staré“ Memorii, přiliš stop nenaleznete. Rozhdně se tím otevírá mnohem širší posluchačské základně a nebál bych se říci, že s velkou pravděpodobností zaujme i okolní svět pokud se o to bude snažit.
Skladby jsou dost chytlave a cela album na me pusobi takovym svezim dojmem. Technicky to sice neni na moc vysoke urovni, ale to neni prece potreba, ze?
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.
(Raw) blackmetalový projekt z pokojíčku se vším všudy. Tentokrát za materiálem stojí osoba pohlaví něžného. Slyším za tím trochu SATANIC WARMASTER, SARGEIST, ORDER OF NOSFERAT a nebo také WINTER LANTERN. Jednoduchá, leč dobře poslouchatelná deska.
Debutové album hardcore kapely, která je složena ze členů ve svém žánru vyhlášených švédských skupin OUTLAST a VICTIMS. Dvacet minut nekompromisního nátěru brousícího až do oblasti crustu.